Wednesday, November 19, 2014

Ayam Kampung

Di masa sekarang permintaan ayam kampung semakin meluas berikutan zaman sekarang adalah zaman dimana manusia mula terfikir tentang kesihatan diri masing-masing. Terutamanya di kalangan warga Cina, mereka tidak gemarkan ayam moden kereana kebanyakan disuntik agar cepat besar dan gemuk. Jadi secara automatik kita juga makan bahan suntikan tersebut. 

Antara keistimewaan ayam kampung yang dipetik daripada sumber Wikipedia di sini

Keistimewaan Ayam Kampung


  • Ayam kampung mempunyai harga yang tinggi di pasaran.
  • Ayam kampung ini boleh dibiakkan atau diternak sepanjang tahun.
  • Dagingnya pejal, manis dan berprotein tinggi.
  • Ia juga boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang tanpa perlu dikawal.
  • Sisa-sisa makanan di rumah boleh diberikan dan dijadikan makanan ayam.
  • Ibu ayam kampung ini dapat menetaskan telur dengan sendirinya.
  • Ibu ayam kampung ini boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk, hujan dan gangguan musuh.

Tapi jangan salah pilih ataupun ditipu oleh penjual-penjual ayam kampung. Saya sertakan juga ciri-ciri ayam kampung manalah tahu korang nak beli ayam kampung sendiri.

Ciri-ciri Ayam Kampung

Ayam kampung dipelihara di kawasan perkampungan luar bandar dan ada sesetengah penternak menyediakan reban untuk ayam kampung ini tidur pada waktu malamnya. Jika penternak yang tidak menyediakan reban ayam, ayam-ayam kampung ini akan tidur di atas pokok yang renek bagi mengelak dari diserang oleh musang pada waktu malam.
Selaian itu baka ayam kampung ini mempunyai bulu tipis, lebih berat, kaki besar dan panjang, kulit berwarna kuning atau kemerahan-merahan. Ayam kampung KH-B1 diternak secara separa bebas dengan makanan komersil dan makanan berasaskan padi sebagai makanan utama. Ekstrak bawang putih, halia dan gula merah sebagai antibiotik juga rumput napier sebagai penyedap rasa dagingnya. Semburan BIO-TEC dilakukan secara berkala untuk menghapuskan bau yang tidak menyenangkan dan menghapuskan lalat juga sebagai minuman kesihatan kepada ayam. Berat ayam KH-B1 untuk dipasarkan ialah: Betina 1.7kg - 1.9kg, Jantan 2kg - 2.5kg.

Ok kalau nak beli samada anak, dewasa atau ayam kampung proses sila hubungi Luqman Nur Haqen di talian 0196705923 untuk maklumat lanjut. 

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment